Putování po Řecku 2

Máme za sebou teprve první 4 dny a už jsme si sáhli na dno svých fyzických sil. Ale nevadí. Až se z kaňonu dostaneme, budeme rádi říkat, že za to stál. Ta příroda okolo je opravdu nádherná. Plány na následující dny nemáme nijak konkrétní. Víme jen, že chceme navštívit kláštery v Meteoře a pak se podívat někam k moři. Během dalších 6 dnů ujedeme více než 500 kilometrů, a ze skromných horských vesniček Zagorie se přemístíme do vyhlášených turistických letovisek Olympské riviéry.

23.9. Po probdělé noci v kaňonu Vikos vstáváme za svítání, a hned vyrážíme na cestu. Nevíme, kde jsme, a jak daleko to máme do Papinga. Cesta jde špatně, jsme rozlámaní a dehydrovaní. Jirku navíc stále bolí koleno a z kopce mu to jde pomalu. Naštěstí pro něj cesta začíná opět stoupat. Asi po hodině a půl chůze slyšíme kravské zvonce. Krávy? Krávy? Krávy!! Kde jsou krávy, jsou i lidé. Poháněni vidinou vody a snídaně přidáváme do kroku.

Za další hodinu se konečně vynořuje první kamenný baráček a za ním další a další. Sláva! Dorazili jsme do Papinga. U kláštera shazujeme bágly, necháváme je svému osudu, bereme PETky a uháníme k prvnímu domku pro vodu. Místní jsou úžasní, hned nám otevírají, a krom vody dostaneme i vejce a mléko.

Vracíme se ke klášteru, vybalujeme vařič a za chvíli si už vychutnáváme pořádnou snídani. Dáváme si asi hodinu oraz, vzpamatováváme se a vše už vypadá optimističtěji. Přemýšlíme, co dělat dál. Rozhodně chceme pořádně odpočinkovej den a sprchu.

Konitza a soumarský most

Po oddychu a snídani vyrážíme na stopa někam do civilizace. Do Papinga vede jen jedna silnice, navíc je brzo ráno, někdo určitě pojede. Během několika minut nás bere pár Holanďanů do Aries. Cesta je zážitek, sjíždíme asi 13 pořádných serpentin. Povídáme si o zážitcích. Jsou zděšeni, že jsme nocovali v kaňonu. Stejně reaguje většina Řeků, kterým se o tom zmíníme. V Aries přesedáme na jiný stop. Naším cílem je teď Konitza.

Řidič Thanos je skvělý, odveze nás k sobě do kanceláře, pozve nás na čaj, který přinese z vedlejší čajovny a vyprávíme si. Je 10 dopoledne a s prací si hlavu tedy neláme. Ptáme se po levném ubytování. Thanos zvedne telefon, zavolá svému kamarádovi, domluví nám pokoj a ještě nás k němu odveze. Poděkujeme, vyměníme si kontakt a na několik hodin padáme do říše snů. Večer si prohlížíme město, starý kamenný soumarský most, doplňujeme zásoby a plánujeme další dny.

24.9. První noc, kdy se pořádně vyspíme. Užíváme si konečně něco jiného než karimatku. Proto dopoledne prolenošíme a z Konitzy chytáme stopa opět zpět do Ioanniny.

Kláštery Meteora

Chceme dál do Meteory, takže je to nejlepší řešení. Z Ioanniny dál pokračujeme autobusem. Ve 20 hodin vystupujeme v Kalambace, výchozím městě ke klášterům Meteora.

Začíná se stmívat a prší, vůbec poprvé. Jdeme proto na maličkou benzinu a rovnou se ptáme po kempu. Majitel zase zvedne telefon a hned nám dojednává ubytování. Že přece nebudeme v dešti někde ve stanu. Říká, že to bude penzionek a že pro nás za chviličku přijedou.

A opravdu – za chvíli se blíží asi 70letý děda na skútru. Jsme trošku v šoku, to za ním máme běžet? Očividně ano. Jede před námi a my pospícháme za ním. Zastavujeme před vetešnictvím v uzoučké uličce. Nahoře bude pro dnešek náš pokoj. Dům vypadá, že za chvíli spadne a pokoj není o nic lepší. Divně to tu zapáchá, v koupelně jsou jakési breberky. Venku se ale strhla bouřka, a tak zůstáváme.

25.9. Ráno nás budí halas a vůně čerstvého ovoce. Přímo pod okny máme pravý trh. Skvělé, nakupujeme zásoby a pomalu se přesouváme na autobus ke klášterům. Je něco málo po 9 hodině, parkoviště u největšího kláštera je zatím vcelku prázdné. Chvíli sedíme a kocháme se pohledem. Je neuvěřitelné a nepochopitelné, jak tuhle nádheru mohli na vysokých skalách vystavět.

Jdeme si jeden prohlédnout kompletně i zevnitř. A naše svaly na nohou unavené z Vikosu se začínají ozývat. Přeci jen jim to neustálé klesání a stoupání dalo zabrat. Schody ke klášterům se najednou stávají nepřekonatelnými. Proto se spokojíme s prohlídkou jen jednoho kláštera a pomalu se pěšky vydáváme zpět do Kalambaky. Díky procházce máme na všechny kláštery parádní výhled. Když stojíme u skal a pozorujeme pár lezců zalitujeme, že jsme si lezecké vybavení nevzali sebou. Zalézt si v Meteoře by byl parádní zážitek. No, o důvod víc se sem jednou vrátit.

Larissa a Volos

V Kalambace si dáváme oběd a plánujeme cestu do Larissy, jednoho z větších měst. A u mě se začíná projevovat noc v pravděpodobně plesnivém pokoji. Alergická rýma mě zcela paralyzuje, dýchám jen s obtížemi, nemluvím a na hrudi mám snad balvan. V Larisse tedy hledáme hlavně lékárnu. Domluva s lékárníkem je trošku složitější, angličtinou moc nevládne, tak zkoušíme mojí lámanou řečtinu, ale nakonec si odnáším to, co potřebuju.

A teď už se jen ubytovat někde, kde mají vanu. Před sebou máme luxusní hotel, ale i tak to zkoušíme. Je po sezóně, takže cena 110 Eur na noc spadne na polovinu. Bereme. Napařuji se a doufám, že rýma co nejdřív zmizí. Večer vyrážíme do víru velkoměsta, v centru to žije, všude jsou mladí lidé, muzikanti, prostě opravdu pohoda. V hotelu si dáváme dlouhou lázeň, přeci jen vanu si už asi v Řecku neužijeme. No a ráno hurá k moři.

26.9. Alergie naštěstí zmizela. Vyrážíme do Volosu, ze kterého vyplouvají trajekty na ostrovy Skopelos a Skiathos. Plánujeme, že dojedeme na Skopelos, vypůjčíme si na pár dnů skútr a ostrov projedeme. Míříme rovnou do přístavu zjistit, kdy nám jede loď. Ukáže se, že tahle informace je ale nezjistitelná. V přístavu nás odkazují na cestovní kancelář naproti. Jenže je doba oběda a siesty, takže je zavřeno. Ani pobřežní policie nic neví.

Zkoušíme tedy najít ubytování a internet, abychom našli něco tam. Zjistíme, že trajekty by nás vyšly na nějakých 100 Eur a tímhle náš plán padá. Je to opravdu moc. Cena je vysoká, ale kdybychom si loď domluvili pár měsíců předem, srazíme sumu na polovinu. Alespoň poučení do příště. Sedíme nad mapou a rozhodujeme se ráno vyrazit směr Olympská riviéra. Stan stavíme kdesi za městem.

Konečně u moře

27.9. Autobus nás zaveze zpět do Larissy, kde chytáme stop do Platamonas, jednoho z nejznámějších letovisek na Olympské riviéře. Dorazíme tam asi v 17 hodin.

Ihned míříme k moři a dáváme si první koupel. Voda je už poměrně dost studená. Na plážích není téměř ani noha, hotely vylidněné. V taverně si vychutnáme gyros a pak se jdeme rozhlédnout po vhodném místě na spaní.

Míjíme kemp, který má následující den zavíračku. Podle toho vypadá – karavany pod plachtou, pusto a prázdno. S nadcházejícím večerem působí jako kemp duchů. Tady spát teda rozhodně nebudeme. Nakonec stavíme stan přímo na pláži a usínáme za zvuku moře

28.9.V noci se zvedl silný vítr a v kombinaci s mořem dělal příšerný kravál. Každopádně ráno se budím do svého narozeninového dne a užívám si krásný východ slunce. Nakoupíme, v přístavu si na molu uvaříme vajíčka a pozorujeme rybáře. Na koupání není počasí a tak si půjčujeme auto (48 Eur na den) a vyjíždíme po okolí. Nejprve hrad v Platamonas – vstup za 1 Euro. Prohlídka je bez průvodce, a hrad za návštěvu stojí. Je z něho krásný výhled na pobřeží.

Je poměrně jasno a tak jedeme prozkoumat okolí Olympu. Jakmile ale vyjedeme výš, začne se tvořit mlha a přestává být vidět. Málem vrazíme do krávy, která si ustlala přímo uprostřed silnice. Podle mapy je možné vyjet k Olympu a hory přejet na druhou stranu. Hm, podle mapy ano. Ve skutečnosti za chvíli silnice končí a objevuje se závora. A za závorou ozbrojení vojáci. Ukazujeme jim mapu a cestu. Kývají hlavou, ale vysvětlují, že se tam můžeme jít podívat, ale jen pěšky a jen s jídlem.

Vzhledem k tomu, že není vidět ani na krok, auto otáčíme a sjíždíme serpentinami dolů. Dojíždíme do Leptokarie. Je fajn, že auto můžeme druhý den vrátit i tam a nemusíme se vracet zpět do Platamonas. Je docela horko a tak lenošíme na pláži, koupeme se a lovíme mušle. Jsme tu téměř sami, turistů už tu je takhle pozdě v září minimum. A když, tak jsou to hlavně Češi. Večer stavíme stan pravděpodobně na nové stavební parcele. Tak snad nás tu nikdo neobjeví.